06 10 77 33 33 janine@projectmindz.nl

Awards en Events

Janine Dumont spreekt regelmatig op congressen / webinars.

Hieronder staat het overzicht.

 

Webinar 1 juli 2021:

Hoe krijg je een digitaal toegankelijk intranet?

Een overheidssite digitaal toegankelijk maken blijkt in de praktijk niet altijd even makkelijk te zijn. Maar wist je dat ook intranetten digitaal toegankelijk moeten zijn? En er een wettelijke plicht is om hiervan (externe) audits te overleggen? In het webinar op 1 juli a.s. praten we je vanuit de praktijk helemaal bij. En laten we je zien dat je met het Pleio platform al goed voorbereid bent.

Host Niels van Buren (Swink) nodigde drie experts uit:

  • Corienne van den Heuvel vertelt over het proces dat zij doorlopen heeft met de BAR-organisatie voor digitale toegankelijkheid. Ze geeft vijf tips om vaker voorkomende problemen bij digitale toegankelijkheid te voorkomen.
  • Janine Dumont vertelt over haar ervaringen als projectmanager bij het ontwerpen en implementeren van een nieuw intranet voor het Erasmus MC. Ze legt uit je ervoor zorgt dat tijdens dat proces digitale toegankelijkheid in alle lagen doordringt.
  • Sandra van Glabbeek werkt al sinds 2013 met Pleio en vertelt over haar ervaringen als contentbeheerder voor zowel het intranet als het internet van de NVWA. En waarom de NVWA koos voor Pleio.
Foto met logo van webinar voor digitale toegankelijkheid
Afbeelding Nationaal Intranet symposium

ONLINE CONGRES 24 JUNI 2021:

Nationaal Intranetsymposium

Hoe zorg je ervoor dat het intranet zich écht op de medewerkers richt? Twee winnaars van een belangrijke Europese intranet-award geven tips uit de praktijk.

Natuurlijk is ons platform op de medewerkers gericht! Dat is wat communicatieprofessionals vaak zeggen. In de praktijk valt het nogal eens tegen. Want meestal richt het intranet zich vooral op de kantoormedewerkers. Het is dan slechts van beperkte waarde voor mensen die uitvoerend werk doen – zoals docenten, verpleegkundigen of monteurs.

In deze sessie vertellen Doreen Borneman van onderwijsinstelling Rijn IJssel en Janine Dumont van Erasmus MC (ziekenhuis in Rotterdam) hoe je ervoor kunt zorgen dat het intranet zich écht op de medewerkers richt. Ze geven aan hoe ze door hun persoonlijke benadering en intensieve samenwerking met onder andere een klankbordgroep het project hebben aangepakt.

De aanpak van Doreen en Janine is een voorbeeld voor andere organisaties. Dat blijkt uit het feit dat beiden de Intra.NET Reloaded Berlin Award hebben gewonnen. Dit is een belangrijke Europese award voor intranetten. Vorig jaar won Janine de prijs en in 2018 mocht Doreen deze award al in ontvangst nemen.

Online congres 20 april 2021:

Online Verbinding

Communicatie en IT: zo zorg je voor optimale samenwerking

Communicatie en IT zijn twee verschillende werelden. Ze kijken met een eigen blik naar de organisatie en spreken een andere taal. Voor IT’ers draait het vooral om de techniek. Terwijl professionals van Communicatie meer oog hebben voor de  mensen, de organisatie en de gebruiksvriendelijkheid van de software.

Bij de implementatie van nieuwe software, zoals een sociaal intranet, bereik je alleen een optimaal resultaat als beide afdelingen met elkaar optrekken. Dat geldt ook bij andere software zoals bijvoorbeeld het digitale patiëntendossier. Maar hoe zorg je ervoor dat Communicatie en IT goed samenwerken? En wat kan deze samenwerking opleveren? Dat vertelt Janine Dumont, zelfstandig projectmanager bij Project Mindz. Ze gebruikt hierbij voorbeelden uit de praktijk zoals het Erasmus Medisch Centrum, TENA van SCA en ING. Ook geeft Janine tips en trucs die je direct kunt toepassen.

Winnaar Intranet Reloaded Berlin 2020

ONLINE CONGRES 19 NOVEMBER 2020:

Nationaal Intranetsymposium

Hoe krijg je de organisatie mee bij de implementatie van een social intranet?

Veel organisaties zien de implementatie van een social intranet als een standaard softwareproject. Ict’ers zorgen ervoor dat de software draait, medewerkers ontvangen een handleiding en voilà. Niets is minder waar volgens zelfstandig projectmanager Janine Dumont. Een social intranet vraagt om een organisatieverandering en daar start je vanaf het prille begin mee. Janine legt in deze sessie uit hoe zij de vijftienduizend medewerkers van het Erasmus MC  informeerde en enthousiasmeerde tijdens de bouw en implementatie van het nieuwe platform. En daarmee de basis creëerde voor het community management dat elk social intranet nodig heeft om te kunnen groeien.

Bij het Erasmus MC richtte Janine zich op drie groepen. “Allereerst de stakeholders ofwel het management, we hadden hun commitment nodig. Vervolgens de klankbordgroep,  samengesteld uit medewerkers van verschillende afdelingen, elk met het mandaat van die afdeling. Zij hebben tijdens de ontwikkelfase actief meegeholpen bij het ontwerp van het intranet. Daarnaast hielpen ze, als ambassadeur, mee met het informeren en enthousiasmeren van collega’s”. En gedurende het project werden ook de medewerkers uitgebreid geïnformeerd. Tijdens de livegang op 21 januari 2020 lag de focus op de medewerkers, want een social intranet is van en voor de medewerkers.

Janine: “Een social intranet gaat niet vanzelf werken’ Als je niet bereid bent om hierin geld en  tijd te investeren, kies dan geen social intranet.”

Nationaal Intranetsymposium 19 november 2020
Digitale transformatie 03112020

ONLINE CONGRES 3 NOVEMBER 2020:

Digital Transformation in the workplace

Wat echt belangrijk is bij digitale werkplekken in de zorg.

Ik ben op dit Frankwatching event één van de panelleden die discussiëren over “Wat écht belangrijk is in een intranet/digitale werkplek in de zorg”. Dit vanuit mijn ervaring als projectmanager voor het nieuwe social intranet bij het Erasmus MC.
In dit discussiepanel zitten nog 3 andere ervaringsdeskundigen: Guido Pater, Bruno van de Laar en Rob van der Vloed. We praten over strategiebepaling, het samenstellen van het projectteam tot het aanhaken van de juiste stakeholders. En van verwachtingsmanagement in een politieke omgeving tot de juiste invulling van de techniek.